- אנדומטריוזיס -

מה זה אנדומטריוזיס?

מדובר במחלה גניקולוגית של רירית רחם שנמצאת מחוץ לרחם, בדר"כ באגן ובבטן אך יכולה להיות גם במקומות אחרים ונדירים כמו בבית החזה, באף, בצלקת של ניתוח קיסרי ועוד.

איך נוצרת המחלה?

יש מספר תאוריות, אך האמת שברוב המקרים לא באמת יודעים.
אנדומטריוזיס יתבטא בדר"כ בכאבי מחזור חזקים וכאבים בזמן קיום יחסי מין ,אך יכולים להיות גם כאבי אגן שלא במחזור.
ישנה חשיבות באיבחון מוקדם ככל האפשר על מנת לתת טיפול מתאים.
האבחנה של אנדומטריוזיס לא תמיד קלה, ולעתים קרובות יש איחור ניכר באבחנה. על כן, בפניות חוזרות לרופא נשים/מיון בשל כאבי אגן או דלקות חוזרות באגן יש לשקול ביצוע לפרוסקופיה חוקרת (ניתוח שבו מכניסים מצלמה קטנה לבטן).
אנדומטריוזיס פוגע בפוריות בדרכים רבות ואציין כמה מהן:
א. פוגע בחצוצרות ובמעבר הביצית
ב. פוגע באיכות הביציות
ג. כאבים בזמן קיום יחסי מין (פחות קיום יחסי מין=פחות הריונות)
ד. כנראה הפרעה להשרשת העובר
ה. פגיעה בתהליכים ההורמונליים הקשורים לקליטת ההיריון
ו. פגיעה ברזרבה השחלתית גם לפני ניתוח ובעיקר אחרי
הגישות לטיפול שונות ולפעמים מנוגדות.
אני ממליץ לכלל הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס (גם לאלו שאינן מעוניינות בהריון) להיות מטופלות ע"י רופא פוריות,שכן לרופאי הפוריות הניסיון הרב ביותר בטיפול.
כרופא פוריות ,אני ממליץ להימנע מטיפול ניתוחי ככל האפשר (לפעמים חייבים) בשל הפגיעה הפוטנציאלית ברזרבה השחלתית.
פגיעה זו בדר"כ תהיה לא הפיכה.
הספרות הרפואית לגבי יעילות הניתוח ותרומתו לפוריות שנויה במחלוקת ובכל מקרה יש טיפולים יעילים יותר מניתוח לפוריות.
הטיפול למי שאינה מעוניינת בהריון - יהיה ע"י דיכוי האנדומטריוזיס ע"י הורמונים ומניעת ביוץ ככל האפשר.
למי שמעוניינת בהריון יש לבצע בירור פוריות מלא, בדגש על צילום רחם, שכן לעתים קרובות זה המרכיב העיקרי בפגיעה בפוריות.
אם הצילום תקין ניתן להתקדם לטיפולי פריון, אם הצילום לא תקין IVF.
אני ממליץ, להתקדם במהירות יחסית לטיפול מלא כולל מתן הורמונים (FSH) והזרעות משתי סיבות:
א. בזמן הטיפולים אין דיכוי הורמונלי ועל כן צפוי שיהיו כאבים והחמרה במחלה
ב. מהווה תנאי ל IVF שזה הטיפול האפקטיבי ביותר.
טיפולי IVF נחשבים אפקטיביים ביותר, אך עדין יש פחות הריונות בחולות אנדומטריוזיס לעומת נשים שלא חולות.
הטיפול המוכח היחידי כאפקטיבי לפני טיפול IVF ,הוא דיכוי הורמונלי של 3 חודשים עם דקפפטיל, טיפול זה מעלה את שיעור ההריונות בצורה מובהקת.
אם יש כישלונות חוזרים בטיפולי IVF (מקובל אחרי 5 כישלונות) יש לשקול ניתוח. צריך לזכור שניתוח יכול להביא לפגיעה בשחלות וברזרבה השחלתית. על כן כדאי להקפיא עוברים לפני הניתוח.
אספר בקצרה על מקרה שטיפלתי בו בקופ"ח.
מטופלת צעירה עם אנדומטריוזיס קשה וכאבים פנתה למרפאה להתייעצות בעקבות המלצה לניתוח שקיבלה.
המלצתי לה לא לעבור ניתוח אלא דיכוי הורמונלי, בעקבות הדיכוי הכאבים פחתו מאוד.
לאחר 3 חודשי דיכוי פנתה לצורך טיפולי פריון, המלצתי לה על טיפול מלא על מנת לקצר את זמן הטיפול ולמנוע החמרה של המחלה.
בשל גילה הצעיר, ומאחר שרק התחתנה ביקשה לנסות כמה חודשים להרות באופן טבעי.
לאחר כחודשיים נכנסה להריון תקין ספונטני (ללא טיפול).
לסיכום:
אנדומטריוזיס זו מחלה של רירית רחם מחוץ לרחם, היא פוגעת בפוריות בדרכים מגוונות, מומלץ להימנע מניתוח כל עוד אפשר, הטיפול בדר"כ ע"י רופא פוריות וטיפולי IVF.

אנדומטריוזיס